A čo ešte?
Ako pripraviť dieťa na úspešný vstup do materskej školy?
- Pripravovať dieťa doma na vstup do materskej školy tak, aby sa dieťa na pobyt v MŠ tešilo
- Navštíviť MŠ spolu s rodičom, aby sa dieťa zoznámilo s prostredím
- Hra v školskej záhrade za prítomnosti rodiča
- Výchovu dieťaťa orientovať tak, aby sa u neho vypestoval pocit bezpečia. Rodičia dieťaťu prejavujú citovú náklonnosť, pritom ho však nerobia príliš závislým na sebe.
Čo by malo dieťa pred nástupom do MŠ vedieť?
- Osvojovať si základné hygienické návyky – umývať sa, používať WC, čiastočne sa obliekať, obúvať, jesť, zaobísť sa bez cumlíka a dojčenskej fľaše
- Rodičia by mali u dieťaťa podporovať samostatnosť
- Dieťa nemusí vedieť všetko urobiť samé, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu „len“ zapne bundičku, zaviaže šnúrky a pod.
Aký je vhodný vek vstupu do MŠ?
- Vhodný vek vstupu do MŠ je individuálny- optimálne keď má dieťa 3 roky.
- Deti, ktoré vstupujú do MŠ mladšie ako trojročné, sú náchylnejšie na ochorenia a častejšie ostávajú doma.
- Na druhej strane staršie deti (staršie ako 4 roky) sa už horšie adaptujú na kolektív, nechcú odchádzať z domu od rodičov a ráno sú plačlivé.
Prečo deti plačú, keď ich rodičia odprevádzajú do materskej školy?
- ovplyvňujú to rôzne faktory, napr. silná citová väzba na matku
- dieťa je ešte závislé na dospelých
- dieťa si ešte nevytvorilo dostatočnú väzbu na učiteľku alebo iné deti
- dieťa v MŠ nechce spať, alebo jesť
- nemá kamarátov
Ako pomôcť dieťaťu prekonať plač pri odchádzaní do MŠ?
- pomôžeme mu prekonať vstup tým, že ideme s ním
- uvedomíme si, že každé dieťa je iné a hľadáme, čo u toho nášho dieťaťa spôsobuje jeho nespokojnosť s MŠ
- vhodná je postupná adaptácia
- spolupráca rodiny a školy
- treba si zvyknúť – každý potrebuje iný čas
- dovoliť dieťaťu priniesť si obľúbenú hračku
- rozprávať sa s ním o materskej škole – ak plače, pýtať si vysvetlenie
Ako sa zmení život a osobnosť dieťaťa ?
- Deti sa príchodom do materskej školy dostávajú do nového sociálneho prostredia s rozmanitými sociálnymi vzťahmi a menia svoj spôsob života.
- Riaditeľ vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v materskej škole.
- Materské školy zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku spravidla od troch do šesť rokov.
- Dopĺňajú rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa.
- Materská škola nadväzuje na rodinnú výchovu, dopĺňa ju a obohacuje o podnety, ktoré rodina svojimi špecifickými funkciami nedokáže zabezpečiť. Ide o prvú školu, ktorú dieťa absolvuje.
- Súčasťou predprimárneho vzdelávania je príprava dieťaťa na povinnú školskú dochádzku.
- Dieťa by malo dosiahnuť takú fyzickú, psychickú, morálnu a sociálnu zrelosť, aby bolo schopné ľahkej adaptácie v školskom prostredí a dokázalo zvládnuť požiadavky 1. ročníka základnej školy.
- Materské školy poskytujú výchovu a vzdelávanie detí, nie sú sociálnymi inštitúciami poskytujúcimi len opateru a dozor.
- Základným pedagogickým dokumentom v materských školách je Štátny a Školský vzdelávací program.
- Skúsenosti potvrdzujú, že deti prichádzajúce do základnej školy z rodinného prostredia dosahujú v školskej pripravenosti nižšiu úroveň, oproti deťom s dlhodobou pravidelnou dochádzkou.
- Deti v materskej škole nadobúdajú nové príležitosti na sebazdokonaľovanie a získavanie kompetencií psychomotorických, osobnostných, sociálnych, komunikatívnych, kognitívnych, učebných a informačných.